
REUNIÓ DEL CONSELL DEL CENTRE D'ESTUDIS JURÍDICS, O.A.
La Ministra de Justícia, Pilar Llop Conca, ha presidit el 12 de desembre de 2022 la reunió anual en sessió ordinària del Consell del Centre d'Estudis Jurídics, òrgan de govern d'aquest organisme autònom.
Van assistir al Consell del CEJ, com a vocals, el President del Consell General del Poder Judicial, Rafael Mosso Molguis, qui fins ara intervenia com a vocal del Consell General del Poder Judicial amb competència en matèria de formació; el Secretari d'Estat de Justícia, Tontxu Rodríguez Esquerdo; la Fiscal Cap de la Secretaria Tècnica de la Fiscalia General de l'Estat, Ana Isabel García León; l'Advocada General de l'Estat, Consolo Castro Rei; el Director de l'Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses, Antonio Alonso Alonso, i la Directora del Centre d'Estudis Jurídics, Abigail Fernández González. Va intervenir com a Secretària la Secretària General del Centre d'Estudis Jurídics, Isabel Herranz Donoso.
També van assistir com convidats el Secretari General de l'Administració de Justícia i Secretari General per a la Innovació i Qualitat del Servei Públic de Justícia, Manuel Olmedo Palacio, la Cap d'Estudis-Sotsdirectora General del Centre d'Estudis Jurídics, Teresa Muñoz-Reixa Herrero, el President del Comitè Cientificotècnic del Consell Metge forense, Rafael Bañón González, el Director de Formació de la Carrera Fiscal, Félix Martín González, i la Lletrada de l'Administració de Justícia Assessora al Centre, Montserrat Aguilera Lara.
Una vegada la Presidenta va iniciar la sessió, la Directora del Centre d'Estudis Jurídics va presentar al Consell la Memòria de l'activitat del Centre en 2022, va informar sobre els convenis subscrits i els previstos pel 2023, va exposar la situació pressupostària, i va presentar els plans anuals de formació i el Pla d'Actuació del Centre d'Estudis Jurídics per 2023. Després d'aquesta exposició, el Consell va aprovar per unanimitat la documentació presentada.
Entre tota l'activitat desenvolupada en 2022, destaquen dues actuacions: el programa de beques del Ministeri de Justícia per a la preparació d'oposicions a les Carreres Judicial i Fiscal, el Cos de Lletrats de l'Administració de Justícia i el Cos d'Advocats de l'Estat, i la incorporació al Centre, el passat mes de novembre, d'una Oficina de Transformació Pedagògica en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern d'Espanya.
El programa de beques, executat al Centre d'Estudis Jurídics, ha permès, en menys d'un any, la convocatòria i concessió de 245 beques per a la preparació d'oposicions, amb una dotació global d'1.619.940 €. El programa ha suposat la recuperació de les ajudes econòmiques suprimides fa una dècada, incrementant enormement el seu volum i impacte amb l'objectiu d'eliminar la bretxa socioeconòmica en l'accés als Cossos de més responsabilitat en l'àmbit de la Justícia.
Per la seva banda, l'Oficina de Transformació Pedagògica donarà suport al Centre d'Estudis Jurídics per a l'elaboració de plans de formació per àrees de coneixement i la definició d'itineraris formatius, desenvoluparà continguts formatius multimèdia i permetrà, tant millorar els processos de detecció de necessitats i avaluació i impacte de les activitats formatives, com oferir una atenció més personalitzada a docents.
Quant als plans de formació contínua específics de les Carreres i Cossos de Justícia per 2023, inclouen més de 125 activitats i 6.300 places, a les quals se sumen les 55 activitats incloses en el pla transversal.
El pla transversal de formació contínua, dirigit a totes les Carreres i Cossos de Justícia, inclosos els Cossos Generals i Especials al servei de l'Administració de Justícia sobre la formació de la qual és competent el Centre d'Estudis Jurídics, inclou una oferta addicional de gairebé 9.000 places, a més de les 20.000 disponibles en idiomes estrangers. Destaquen, entre altres àmbits d'aprenentatge:
• El reforç de la formació en competències digitals, ressaltant l'oferta de més de 6.000 places en cursos online d'ofimàtica (Word, Excel, Power Point i Outlook).
• Una oferta de fins a 20.000 places per a la formació general en anglès, francès, alemany, italià i portuguès; formació especialitzada en anglès jurídic i en habilitats/habilitats professionals en anglès, com el lideratge o la participació en reunions.
• La recuperació de l'estudi dels drets civils propis de les Comunitats Autònomes que estatutàriament els posseeixen, oferint més de 800 places en 7 cursos online amb un enfocament pràctic i interactiu.
A més, la formació en igualtat, inclusió i lluita contra la violència de gènere continua ocupant un paper predominant.
Finalment, destaquen la incorporació gradual de proves d'avaluació en les activitats formatives, per acreditar l'adquisició de competències i coneixements, la qual cosa donarà lloc a nous certificats d'aprofitament, així com el desenvolupament d'un pla específic de formació de formadors, a els qui s'oferirà un programa de capacitació 360 per recolzar-los en la seva funció docent.