
PUBLICACIÓ I PRESENTACIÓ A la MINISTRA DE JUSTÍCIA DE LA GUIA DE CRITERIS DE COORDINACIÓ EN L'ÀMBIT DELS PROCESSOS PENALS I CIVILS EN MATÈRIA DE VIOLÈNCIA SOBRE LA DONA
La Guia, elaborada pel grup de treball que el Centre d'Estudis Jurídics va constituir en el mes de maig, es dirigix principalment a Lletrats i Lletrades de l'Administració de Justícia, però es configura com una ferramenta que pot servir d'orientació a altres col·lectius professionals implicats en la protecció a víctimes de violència sobre la dona.
El dimecres 23 de novembre, la Directora del Centre d'Estudis Jurídics, Abigail Fernández González, i els integrants del grup de treball, María José Costa Lamenca i Ignacio Ramiro Albalate, van presentar la Guia a la Ministra de Justícia en un acte al que també van assistir el Secretari d'Estat de Justícia, el Secretari General per a la Innovació i Qualitat del Servici Públic de Justícia i la Directora General per al Servici Públic de Justícia.
La Directora del CEJ i els autors del treball van exposar els antecedents i el context en el qual es va constituir el grup de treball, la metodologia utilitzada i els resultats obtinguts.
Els objectius que perseguix la Guia són:
- Resumir les normes aplicables i la jurisprudència consolidada sobre la competència civil en processos penals i civils en matèria de violència sobre la dona.
- Arreplegar elements de consens i bones pràctiques identificades pel grup de treball, i efectuar possibles propostes d'interpretació de la norma.
- Millorar la detecció d'antecedents de violència sobre la dona en els procediments de família.
El Centre d'Estudis Jurídics té, entre altres facultats, la de promoció i realització d'estudis, investigacions, publicacions, i activitats que puguen contribuir a millorar la formació dels Cossos de Justícia.
Per açò, al costat de la formació tècnic-jurídica, el CEJ tracta de fomentar l'obtenció de conclusions, la generació de bones pràctiques, i, en definitiva, de contribuir a la creació d'un soft law que permeta unificar criteris i redunde en un tractament més homogeni de qüestions similars, afavorint la seguretat jurídica i l'augment de la qualitat del sistema de Justícia des del respecte a les valoracions d'els qui intervenen en els procediments, i assumixen la responsabilitat i la competència de cadascuna de les decisions que es prenen.
Fruit d'estos compromisos, i des de la preocupació per l'impacte de la violència contra la dona en l'àmbit de família, sorgix la Guia de criteris de coordinació en l'àmbit dels processos penals i civils en matèria de violència sobre la dona, que quedarà publicada per a la seua lliure consulta en l'apartat Laboratori d'Idees de la web del CEJ, integrant-se al seu torn, en el repertori jurídic-científic de l'organisme.